CityHike Hasselt: Gebiedsontwikkeling & herbestemming van publiek patrimonium

Dit evenement kwam tot stand mede door de samenwerking met de Stad Hasselt en Cyclis Bike Lease.

Dankzij de medewerking van de Stad Hasselt konden we onder begeleiding van Toon Geusens, afdelingshoofd stadsontwikkeling, een exclusieve inkijk krijgen in de stedelijke visie. Partner Cyclis zorgde voor een warm onthaal en stond garant voor een veilige én sportieve terugkeer naar het startpunt.

Vijf markante stadssites

Tijdens de wandeling werd op vijf strategische sites haltgehouden. De toelichting baseerde zich op de 9 Soft City-principes: diversiteit, flexibiliteit, menselijke maat, beloopbaarheid, identiteit, microklimaat, CO₂-reductie, biodiversiteit en sociale interactie.

De wandeling begon in de Stationsomgeving, die een cruciale zone speelt in de mobiliteitstransitie en stedelijke verdichting. Van hieruit wandelden we verder naar de Astridsite, die zal worden herontwikkeld tot een kindvriendelijke, groene woonwijk.

De volgende stop was aan de Gelatinewijk, waar de gebiedsontwikkeling rond water en beleving centraal staat, samen met een sterke woonmix van Quartier Blue.

Aan de Elfde Liniecampus stonden we stil bij de ambitie van de Stad Hasselt om onderwijs, onderzoek en mobiliteit nauwer met elkaar te verbinden.

Via de Campusbrug zetten we onze wandeling verder richting het Kanaalkwartier, dat als creatieve zone in volle transitie een combinatie toont van tijdelijke invullingen, ateliers en start-ups binnen industrieel erfgoed.

Na een stevige wandeling kwamen we aan in de Bootstraat, waar schepen van Ruimtelijke Ordening, Frank Dewael, een korte toelichting gaf bij de visie van de stad.

Keynote - Leo Van Broeck

Prof. Leo Van Broeck, voormalig Vlaams Bouwmeester, bracht een krachtige keynote over de herbestemming van publiek stedelijk patrimonium.

Zijn betoog vertrok vanuit de stelling dat ruimtegebruik de olifant in de kamer is bij de klimaatcrisis, en hij pleitte voor betonkrimp in plaats van betonstop, met een focus op verdichten, hergebruiken en ontharden, waarbij herbestemming dient als hefboom voor betaalbaar wonen, biodiversiteit en sociaal weefsel.

Aan de hand van internationale voorbeelden (Gent, Brussel, Londen, Madrid, Wezembeek, Wijnegem) toonde hij hoe oude structuren nieuw leven kunnen krijgen door creatieve programmatie en ecologisch ontwerp.

“Dealing with monuments or with any built environment is not taxidermy, it is not the same as stuffing dead animals, it is about keeping them alive.”

Conclusie

Deze stadswandeling en kennissessie bracht beleid, praktijk en visie samen in één traject. Precies dat is wat wij met KeyMotion doen.

Zowel tijdens alsook na dit event kregen alle aanwezigen de kans om gerichte vragen te stellen, maar ook om hun visie, inzichten en opmerkingen rechstreeks te delen met het stadsbestuur van Hasselt.

De combinatie van het bezoek aan diverse sites, bijhorende stadsvisie en een academische reflectie maakte enkele zaken duidelijk:

  • Leegstaand publiek patrimonium biedt kansen voor stedelijke vernieuwing.
  • Samenwerking tussen stad, bedrijven en kennisinstelling is essentieel.
  • De toekomst van onze steden ligt in herbestemmen, verdichten en vergroenen, niet zo zeer in uitbreiding.

Door de lessen uit Hasselt te bundelen en verder door te vertalen naar beleidsaanbevelingen, willen we bijdragen aan een duurzaam en toekomstgericht kader voor stedelijke herbestemming. De uitdagingen rond leegstaand publiek patrimonium vragen om visie, durf en partnerschap – zodat bestaande structuren opnieuw betekenis krijgen, de stad compacter en groener wordt, de publieke ruimte opnieuw dient als motor van leefkwaliteit en het verbinden van mensen.

Opmerking/vragen formulier

Stel via dit formulier jouw vragen omtrent de uitleg rond de bezochte sites tijdens onze cityhike doorheen stad Hasselt

Bekijk meer KeyInfo berichten

Nieuwe energie bij KeyMotion: welkom Valerie Del Re!
Hasseltse ex-politica Valerie Del Re stapt in bedrijf KeyMotion van Marc Schepers
De herovering van de ruimte: parkeersmossen.
We beschouwen parkeren als het wegzetten van een voertuig, terwijl het eigenlijk een mobiliteitsstap is. Parkeren is geen doel op zich, maar een verplaatsingsschakel om op bestemming te geraken.
Vlaanderen bouwde tot nu toe amper 16 van de beloofde 7.000 modulaire sociale woningen, waarvan 9 in Diepenbeek
1 2 3 4 5 6 7